8 چاشنی ممنوع در بارداری

تاریخ انتشار : ۲۲/۱۲/۱۴۰۱

فهرست مطالب

دوران بارداری حساس ترین دوره زندگی جنین است و تکرار نمیشود. مامان ها باید چاشنی ممنوع در بارداری را بشناسند و حساسیت زیادی روی خوردنشون داشته باشند.  همه مواد غذایی در بارداری مجاز نیست. ممنوعات بارداری را باید بشناسید. در این مقاله چاشنی های ممنوع در بارداری را برای شما معرفی میکنیم:

چاشنی ها و گیاهان ممنوع در بارداری

خب یه توضیح مختصر در مورد مصرف گیاهان در بارداری بگم. چون تاثیرات اکثر گیاهان بر روی جنین ناشناخته است به همن دلیل پزشکان تاکید میکنند که مصرف اکثر عرقیجات و چاشنی ها و دمنوش های گیاهی در بارداری محدود شود. حالا برخی عرقیجات مثل عرق نعنا بی ضرر بودنش شناخته شده و مجاز است. در اینجا چند چاشنی ممنوع در بارداری را بهتون معرفی میکنم:

۱. جعفری و گشنیز

مصرف زیاد این دو گیاه بصورت دم کرده تخم گشنیز و جعفری و یا دمنوش مجاز نیست.زیاده روی در مصرف دم کرده تخم گشنیز یا جعفری یا بعضی غذاهایی که بومی هستند و بیش از حد توش گشنیز و جعفری داره بله خطرناک و قاعده آور میشه.

❌اما مصرف جعفری و گشنیز در کوکو، قورمه سبزی و انواع آش ها مجازه. یا چند پر داخل سبزی خوردن…

۲. دارچین

چاشنی بعدی که در بارداری باید محدود بشه دارچین است. مصرف زیاد دارچین در بارداری ممنوع است. ممکنه باعث انقباضات رحمی و سقط جنین شود.

۳. آویشن

اما آویشن گیاهی که در سرماخوردگی ها و آنفولانزا خیلی سراغش می روید و برای تسکین گلو درد از آن خیلی استفاده میشود. اما باید بگم مصرف زیاد دمنوش و پودر آویشن در دوران بارداری ممنوع است. گیاه آویشن هم قاعده آور است و مصرف زیاد در حد دمنوش و یا عرقیجات ممکنه باعث لکه بینی و سقط جنین مخصوصا در سه ماهه اول بارداری شود.

❌مصرف کم آویشن در حد چاشنی در غذا مشکلی ندارد اما مصرف روزانه دمنوش آویشن توصیه نمیشود.

۴. پونه

پونه ممکنه باعث شروع عادت ماهیانه بشه! بنابراین پونه یک چاشنی ممنوع در بارداری است.

۵. زیره و رازیانه

بصورت دمنوش و عرقیجات در بارداری توصیه نمیشه. زیره و رازیانه جز گیاهان هورمونی و قاعده آور هستند ومصرف زیاد ممکنه باعث خونریزی و سقط جنین شود.

❌ مصرف خیلی کم در غذا مشکلی ندارد.

۶. زعفران

چاشنی ممنوع در بارداری

مصرف دمنوش، چای و شربت غلیظ زعفران در بارداری ممنوع است. زعفران باعث افزایش انقباضات رحمی میشه و بدنبال آن خطر سقط جنین افزایش می ییابد.

❌اما مصرف در حد چاشنی مثل زرشک پلو و جوجه کباب، ته چین ، شله زرد و…. مشکلی نداره.

۷. زرشک

زرشک دارای ترکیباتی است که خاصیت منقبض کنندگی دارد و باعث میشود رحم در حالت زایمان و انقباض قرار بگیره و دهانه رحم باز شود بنابراین زرشک تازه در مقدار زیاد و یا آب زرشک خطر سقط جنین و انقباضات رحمی را زیاد میکنه بنابراین مصرف زیاد زرشک و آب زرشک در بارداری توصیه نمیشه. اما مقدار کم در غذاهایی مثل زرشک پلور، کوکو سبزی و … موردی نداره.

۸. کرفس

کرفس یک سبزی محبوب و خوشمزه در میان ایرانیان است. بصورت سوپ یا سالاد یا سوپ استفاده میشود. مصرف زیاد آب کرفس توصیه نمیشه اما خوردن خورشت کرفش ماهی یکی دو بار مجازه. در مورد خوردن یک پیاله سالاد حاوی کرفس هم  نگران نباشید زیرا این مقادیر هرگز نمی تواندد سبب آسیب به بارداری و سلامت جنین شما شوند.

اگر باردار هستید، در سه ماهه اول بارداری خیلی محتاط باشید. چون خطر سقط جنین در سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارداری بالاست. چاشنی ممنوع در بارداری، عرقیجات و دمنوش ها را محدود کنید. از طعم دهنده های مجاز مثل نمک، فلفل، زردچوبه، زنجبیل، پودر سیر، پاپریکا، آب نارنج، لیمو ترش تازه برای غذاها استفاده کنید. از بین دمنوش ها هم میتواند دمنوش سیب، دمنوش به، دمنوش زنجبیل را استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.