مصرف سویق در بارداری و شیردهی

تاریخ انتشار : ۲۲/۱۲/۱۴۰۱

فهرست مطالب

اما در مورد مصرف سویق در بارداری و شیردهی زیاد سوال شده که آیا مجاز هستیم؟ چه مقدار میتونیم مصرف کنیم؟ سویق در بارداری باعث سقط جنین نمیشه؟

اول بگم سویق به چی میگن؟

سویق به پودری گفته میشه که از تفت دادن، خشک کردن و آسیاب کردن یه سری مواد غذایی تهیه میشه مثل:

  • غلات: گندم، جو و برنج
  • حبوبات: عدس، نخود، لوبیا و ماش
  • دانه های روغنی: کنجد، تخم کتان، سیاهدانه، تخمه کدو
  • مغزیجات: گردو و بادام
  • میوه ها: سیب، به، سنجد و آلو
  • انواع جوانه ها

پس سویق مواد مغذی زیاد داره و می تونه مفید باشه

اما سویق چه خطراتی در بارداری و شیردهی می تونه داشته باشه؟

اگر سویق را بصورت فله ای و از مراکز نامعتبر تهیه کنید ممکنه آلودگی قارچی داشته باشه چون اگه ترکیباتش در محیط بهداشتی نگهداری نشه به سرعت ممکنه کپک بزنه و سم آفلاتوکسین داخلش ایجاد بشه!!

دانه های روغنی آسیاب شده اگر در محیط غیر بهداشتی نگهداری بشن ( در معرض هوا، گرما یا رطوبت) به سرعت اکسید شده و ترکیبات سرطان زا و التهاب زا تولید میکنن.

سویق ممکنه ناخالصی و افزودنی های غیرمجاز داشته باشه مثل سیپروهپتادین و کورتون که بطور چشمگیری باعث افزایش اشتها میشه ولی عوارض خطرناک و‌ جبران ناپذیری می تونه بهمراه داشته باشه.

این روزها سویق برای کودکان و مادران باردار خیلی رایج شده و متاسفانه برخی افراد سودجو و شیاد از این مسئله سواستفاده می کنن و‌محصولات تقلبی و غیر مجاز رو عموما بصورت اینترنتی و یا از طرق عطاری به مردم بی اطلاع میفروشن و سلامتی آنها را به خطر می اندازند

نکات مهم در مورد سویق در بارداری

اگر خواستید سویق در بارداری را مصرف کنید به این ۳ نکته توجه کنید:

۱. مواد غذایی تازه خیلی بهتره و خواصش بیشتر حفظ میشه تا اینکه مواد غذایی را خشک کنید، آسیاب کنید و مدت طولانی نگه دارید.

۲. میتونید در منزل خودتان سویق درست کنید با مواد اولیه با کیفیت و در شرایط بهداشتی . به مقدار کم درست کنید و داخل ظرف شیشه ای در بسته در یخچال نگه دارید.

۳. اگر خواستید سویق بخرید، حتما از مراکز معتبر خریداری کنید و محصولاتی را بخرید که بسته بندی هستن و دارای لوگوی سیب سلامت، علامت استاندارد، شماره پروانه بهداشتی ساخت و تاریخ انقضا هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.