مصرف طالبی و گرمک در دیابت بارداری مجازه؟!

تاریخ انتشار : ۰۱/۰۳/۱۴۰۲

فهرست مطالب

خب در این مقاله میخوایم ببینیم خوردن طالبی و گرمک در دیابت بارداری مجازه یا نه؟! با نزدیک شدن به فصل تابستون مصرف میوه های خنک و آبدار  مانند طالبی و گرمک مادر باردار را وسوسه میکنه… اما خب وقتی شما قند حاملگی یا همان دیابت بارداری دارید محدود میشوید و نمی توانید بی رویه هر میوه دلخواه را مصرف کنید. باید موارد مجاز و غیر مجاز دیابت بارداری را بشناسید و با میزان قند میوه ها آشنا شوید.

خواص طالبی و گرمک در دیابت بارداری

طالبی و گرمک دارای پتاسیم و منیزیم زیاد و سدیم پایین هست و در کنترل فشار خون میتونه کمک کننده باشد. بعلت اینکه ۷۰ درصد آن آب است برای رفع عطش و تشنگی گزینه مناسبی است. سه خواص مهم طالبی در بارداری شامل:

۱.فیبر فراوان:

فیبر زیاد خودش از بالا رفتن قند خون جلوگیری میکنه، باعث کاهش کلسترول خون میشه، و فیبر باعث ایجاد احساس سیری میشود.

۲.ویتامین ها و املاح

پتاسیم در میوه هایی مانند موز، مرکبات، ملون ها، زردآلو میتونه به کاهش فشار خون کمک میکنه. ویتامین سی موجود در طالبی باعث تقویت سیستم ایمنی میشود.

۳.آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها از بالا رفتن فشار خون جلوگیری میکنند و مانع بزرگی برای جلوگیری از سرطان ها هستند.

 

طالبی و گرمک در دیابت بارداری

اما احتمالا شنبدید که طالبی و گرمک قند را بالا میبره ؟!

اول بگم چه زمانی شما دیابت بارداری دارید؟ زمانی که مادر باردار قند ناشتاش بالاتر از ۹۵ باشه و یا قند دو ساعت بعد از ناهار  و شام بالای ۱۲۰ باشد. اگر بالاتر بود برای ارزیابی دقیق تر قند باید تست تحمل گلوکز بدهید. در دیابت بارداری ابتدا به مادر فرصت داده میشه تا با رژیم غذایی بتونه قندش را کنترل کنه. اگر قند ها با رژیم غذایی کنترل نشدن باید به سراغ انسولین و قرص رفت. اما در اغلب موارد قند ها با رژیم کنترل میشود. رژیم های دیابت بارداری اومادایت میتونه شما را در کنترل قند خیلی کمک کند.

برای اینکه بدونیم طالبی و گرمک در دیابت بارداری مجازه یا نه باید یکم در مورد شاخص گلایسمی صحبت کنیم که برای اندازه گیری میزان افزایش قند خون در اثر مصرف برخی مواد غذایی خاص است. به طور کلی مواد غذایی تحت غذاهای با گلایسمی پایین، متوسط یا بالا طبقه بندی شده و از مقیاس صفر تا ۱۰۰ گروه بندی میشوند. میوه ها هم از نظر شاخص گلایسمی دسته بندی میشوند.

مواد غذایی که شاخص گلایسمی زیر ۵۵ داشته باشند، یعنی بعد از مصرف با سرعت زیادی قند خون را بالا نمیبرند و بهتره از این دسته مواد غذایی بیشتر استفاده شود. حالا اون دسته مواد غذایی که شاخص گلایسمی بالای ۷۰ دارد، بلافاصله بعد از مصرف قند خون را بالا میبرند به مین دلیل این مواد غذایی در افراد مبتلا به دیابت بارداری باید محدود شود مانند سیب زمینی، نوشابه . …. حالا دسته بندی میوه ها از نظر شاخص گلایسمی به شکل زیر است:

میوه هایی با شاخص گلایسمی ۵۵ یا کمتر که شامل سیب، هلو، توت ها، خیار، گلابی، گیلاس ،توت فرنگی، کیوی، گریپ فورت و پرتغال و ….. است.

میوه هایی با شاخص گلایسمی ۵۵ تا ۶۹ : پاپایا، انگور ، انبه، طالبی….

میوه هایی با شاخص گلایسمی بالاتر از ۷۰: هندوانه و آناناس و …

طالبی و گرمک در دیابت بارداری جز میوه هایی هستند که بار گلایسمی بالایی ندارد. یعنی اگر ما روزانه یک واحد میوه که حدودا ۲۰۰ گرم میشه را استفاده کنیم تاثیر منفی روی قند خون ما ندارد.

مراقب باشید فاصله مصرف با وعده غذای اصلی دو سه ساعت باشه و بلافاصله بعد از غذا مصرف نشود. بهتر است همراه مصرف میوه هایی با شاخص گلایسمی متوسط دو برگ کاهو و یا یک عدد خیار هم مصرف شود. سبزیجات ازافزایش ناگهانی قند خون جلوگیری میکند و آن را کنترل خواهد کرد.  برای خوردن میوه در دیابت بارداری نگران نباشید فقط باید بدانید به چه صورت مصرف شود.

رژیم دیابت بارداری اومادایت

✍️نگران قند بالا نباشید رژیم دیابت بارداری اومادایت قند شما را کنترل میکنه. هر سوالی داشتید، کامنت کنید و میتونید در دایرکت یا واتس اپ ۰۹۰۳۸۰۲۰۴۳۵ رژیم غذایی دیابت بارداری را دریافت کنید.

آرزوی ما سلامتی و شادمانی شماست….🔮

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.