بایدها و نبایدها در دوران شیردهی

تاریخ انتشار : ۱۱/۰۵/۱۴۰۲

فهرست مطالب

در این مقاله در مورد بایدها و نبایدها در دوران شیردهی صحبت میکنیم.

بایدها و نبایدها در دوران شیردهی

در ادامه به ۱۱ مورد از بایدها و نبایدها در دوران شیردهی اشاره میشود

۱. مواد غذایی کافئین‌دار

مواد غذایی کافئین‌دار در دوران شیردهی باید کمتر مصرف شود، زیرا این‌ گونه نوشیدنی‌ها باعث بروز برخی عوارض در کودک مانند بی‌اشتهایی، کم‌خوابی و تحریک‌پذیری می‌شود.

قهوه، چای خصوصاً غلیظ، کولا، شکلات و غیره دارای کافئین می‌باشند.

۲. الکل

از مصرف هر مقدار الکل در دوران شیردهی باید اجتناب شود. اگر مادر الکل مصرف کند باید تا پاک شدن کامل اثرات الکل موجود در شیر از شیردهی به فرزندش خودداری کند. دوشیدن و دور ریختن شیر هیچ تأثیری بر افزایش سرعت پاک شدن الکل از
شیر ندارد.

۳. موادغذایی آلرژن (حساسیت‌زا)

برخی از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی مادر باعث بروز برخی واکنش‌های آلرژیک در کودک می‌شود.

لیستی از تغذیه‌ی روزانه‌ی خود تهیه کند و از مصرف غذاهای مشکوک پرهیز کند. برخی موادغذایی مانند شیر گاو، بادام زمینی، سویا، گندم، تخم‌مرغ و ذرت حساسیت‌زا هستند.

۴. دمنوش‌های گیاهی

برخی از گیاهان مانند نعناع و گل‌گاو‌زبان باعث تهوع و استفراغ مادر می‌شوند. این ترکیبات وارد شیر شده و ممکن است سبب عوارض مشابه در کودک شوند.

۵. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

هنوز تحقیقات کافی در مورد اثرات شیرین‌کننده‌های مصنوعی در کودک انجام نشده، اما توصیه می‌شود مصرف این شیرین‌کننده‌ها کاهش یابد.

بایدها و نبایدها در دوران شیردهی

۶. غذاهای ادویه‌دار

غذاهای ادویه‌دار می‌توانند سبب تغییر طعم شیر و بی‌قراری کودک شوند. توصیه‌ی کلی به مادران شیرده، مصرف کمتر ادویه در هنگام طبخ غذا است.

۷. سبزیجات نفاخ

برخی از سبزیجات نفاخ مانند کلم بروکلی و گل کلم باعث دردهای کولیکی و بی‌قراری در کودک می‌شوند، مادر باید تا حد امکان از خوردن سبزیجات خام اجتناب کند و یا این سبزیجات را به صورت بخارپز میل کند.

۸. سیر و پیاز

سیر و پیاز باعث تغییر طعم شیر می‌شوند، حتی اگر به صورت پودر و خشک‌شده مصرف شوند. ولی جالب است بدانید سیر تأثیر مثبتی بر تولید شیر دارد. توصیه می‌شود اگر کودک به دلیل تغییر طعم شیر از شیر خوردن امتناع کرد، مادر این مواد غذایی را مصرف نکند.

۹. مرکبات

این گونه میوه‌ها باعث بروز دانه‌های قرمز ‌‌رنگ روی پوست کودک و بی‌قراری او می‌شوند، اما برای تأمین ویتامین C مادر بهتر است از انبه و سایر میوه‌جات استفاده کند.

۱۰. آلو

بهتر است مصرف انواع آلو به دلیل داشتن خاصیت ملینی کمتر شود تا جذب مواد غذایی و ویتامین در روده‌ی مادر به حداکثر مقدار ممکن برسد.

۱۱. جعفری

جعفری باعث کاهش تولید شیر می‌شود و توصیه می‌شود در دوران شیردهی مصرف نشود.

و اما رژیم غذایی افزایش شیر مادر اومادایت

اصولی ترین رژیم غذایی در دوران شیردهی با در نظر گرفتن بایدها و نبایدها در دوران شیردهی به مادر کمک میکنه شیر کافی و مقوی و مغذی داشته باشه تا نی نی بخوبی وزن بگیره… در واقع رژیم به شما راهکارهای افزایش شیر مادر میگه…..

جهت دریافت رژیم 👇🏻

دایرکت و یا واتس آپ ۰۹۰۳۸۰۲۰۴۳۵

دریافت مستقیم رژیم شیردهی از سایت « اومادایت» بدون نیاز به فیلتر شکن

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.